ღორი: ემპათიისგან დაცლილი პოეზია
გუშინ, 3 დეკემბერს თბილისის საერთაშორისო კინოფესტივალის ფარგლებში ქართველი რეჟისორის, გიგა ლიკლიკაძის ფილმ ღორის ქართული ჩვენება გაიმართა. ფილმის ირგვლივ ქართველ კინომანებში იმდენი დადებითი შეფასება ვრცელდებოდა, რომ სეანსზე მისულს ფილმი ლამის უკვე უნახავად მომწონდა — თანამედროვე ქართული კინოს მისამართით იშვიათად თუ იმეტებენ ასეთ საქებარ შეფასებებს.
ღორის ჩვენების დასრულების შემდეგ მივხვდი, რომ ჩემი მოლოდინები ისეთივე ფუჭი იყო, როგორც ამ ფილმის გმირების, რამოსა და მახოსი, რომლებმაც 20 წლის ბიჭი, ბაჩანა დაატყვევეს და მის ოჯახს გამოსასყიდის სახით 300 ლარი მოსთხოვეს — ბაჩანას ოჯახს უბრალოდ არ შეუძლია ამ ფულის მოტანა, სანაცვლოდ კი გამტაცებლებს ღორი შესთავაზეს.
პირველი დიდი იმედგაცრუება 90-იანი წლების სურნელი იყო, რომელსაც ყველაზე ნაკლებად ველოდი ამ ფილმში, რადგან ვისაც მანამდე ჰქონდა ნანახი გიგა ლიკლიკაძის ეს სადებიუტო ნამუშევარი, ამბობდა, რომ, როგორც იქნა, ქართული კინო გათავისუფლდა კლიშეებისგან და სრულიად ახალი სათქმელიც გაისმა მასში. ვფიქრობ, ეს წარმოდგენა იმიტომ შეიქმნა, რომ ფილმის სიუჟეტი ერთი შეხედვით დაცლილია უკვე ყველასთვის მოსაბეზრებელი ელემენტებით: ვერა-ვაკელი ბიჭები, ნარკოტიკის შოვნაზე ჩალიჩი და საქმეების ქურდული გარჩევა. არადა, რაც არ უნდა გასაკვირი იყოს, 90-იანი წლების კვალი თბილისის გარეთაც შეიმჩნეოდა (მანამდეც და ახლაც) და რეგიონებსა თუ სოფლებშიც იყვნენ კრიმინალური სუბიექტები, რომლებმაც გაუსაძლისი სოციალური მდგომარეობისგან თავდასაღწევად შვება მოსაწევსა თუ ქუჩის კაცურ გარჩევებში იპოვეს. ამ კინოსურათშიც ამ კუთხით ახალი და განსაკუთრებული არაფერია, გარდა იმ დიალექტური ფორმისა, რომლითაც ღორის პერსონაჟები საუბრობენ და რამაც, რატომღაც კინოთეატრ ამირანში შეკრებილი მაყურებლები მეტისმეტად გაახალისა — ესეც კიდევ ერთი დასტური იმისა, თუ რამდენად ეგზოტიკურად აღიქვამს დედაქალაქში მცხოვრები მაყურებელი მისგან სულ რამდენიმე კილომეტრით დაშორებულ თანამემამულეებს.
რეჟისორს ამ ფილმით, ალბათ, მშვენივრად გამოუვიდა იმის ჩვენება, რომ 90-იანი წლების ატმოსფერო თბილისში ღამის კლუბებმა და ქუჩაში ფერადი თმებით მოსიარულეებმა შეიძლება გააუფერულეს, თუმცა ის გაცილებით დიდხანს გაიწელა პერიფერიებში. თანაც იმდენად დიდხანს, რომ მან "ახალ ბერლინში", თბილისში მცხოვრები საზოგადოებისთვის კომიკური სახეც კი მიიღოს — აი, სად ვორონცოველი გიუშა, საქმეს რომ გირჩევს და სად აღმოსავლეთ საქართველოს რომელიღაც სოფელში მცხოვრები მახო, რომლის მუქარა და გინება მაყურებელს სასაცილოდაც კი არ ჰყოფნის. აქვე უნდა აღინიშნოს მსახიობების დამსახურება, რომლებმაც ნამდვილად მოახერხეს და თანამედროვე ქართული კინოსთვის იშვიათი — მეტ-ნაკლებად ბუნებრივად წარმართული დიალოგები შემოგვთავაზეს.
კიდევ ერთი შეფასება, რომელიც ამ ფილმის მისამართით მოვისმინე, იყო ის, რომ კინოსურათი იდეალურად აღწერს ჩვენი ქვეყნის პარალელურ რეალობას, რამაც მაყურებლები გააოგნა. ამ შთაბეჭდილებით კი მე დავრჩი გაოცებული: რომელ პარალელურ რეალობას — სადაც ღარიბი ადამიანები ცხოვრობენ? თუ თბილისში პირადი მანქანით არ მოძრაობ და ძირითადად ფეხით ან საზოგადოებრივი ტრანსპორტით გადაადგილდები, ასეთ დროს კი მხოლოდ ძვირად ღირებული სმარტფონის ეკრანს არ ხარ ჩაშტერებული, ამ შემთხვევაშიც კი არ დაგჭირდება პარალელური რეალობის ძიება, ის შენ ცხვირწინაა და ძალდატანების გარეშე შენიშნავ. შეგიძლია, თავშესაქცევად ისიც კი დაითვალო, ქუჩაში გამოსული რამდენი ადამიანი შეგხვდება, რომელიც მოწყალებას ითხოვს.
პარალელურ სამყაროსთან ერთად ბევრმა ამ ფილმში უჩვეულო პოეტურობაც შენიშნა, მე - ოდნავადაც ვერა. ალბათ, ეს იმის ბრალია, რომ თბილისის რომელიმე ფეშენებელურ კორპუსში არ გავზრდილვარ და ბავშვობა სწორედ მახოს, რამოსა და ბაჩანასნაირი ბიჭების გარემოცვაში გავატარე. შთაბეჭდილება დამრჩა, რომ მაყურებლის ნაწილს მთელი გულით სურდა სიუჟეტის მთელ აბსურდულობაში პოეზიის ნიშნები ეპოვა, მაგრამ ჩემი გამოცდილებით, ამ ისტორიაში არაფერი იყო პოეტური: პირველ წელს, როცა თბილისში ჩამოვედი სასწავლებლად, იტალიურ ეზოში ნაქირავებ ბინაში ასევე სტუდენტ მეგობრებთან ერთად ვცხოვრობდი, როცა ორი, ზუსტად მახოს და რამოსნაირი — ერთს პირობითი ჰქონდა მისჯილი — პოეტური გმირები ღამით დაუპატიჟებლად გვესტუმრნენ, ჯერ ჩარკვიანის სიმღერა მოგვასმენინეს, შემდეგ კი დაგვაშანტაჟეს და დაგვაყაჩაღეს. ალბათ, იყო ამ ისტორიაში რაღაც პოეტური, ისევე, როგორც ღორის ფინალისკენ გამტაცებლებისა და გატაცებულის საერთო ცეკვა, მაგრამ ის ტიპები ახლა ციხეში სხედან, მე კი ჩარკვიანს ვეღარ ვუსმენ.
ჰო, კარზე რომ მოულოდნელად აკაკუნებენ, მაგისაც მას შემდეგ მეშინია.
მთელი ფილმის განმავლობაში გულით მსურდა, რომ იმ სწორხაზოვან სიუჟეტში სოლიდარობის ნიშნები მეპოვა, აი, სულ პაწაწინა ნიშანი, რითიც პერსონაჟების თანაგრძნობას მცირედით მაინც შევძლებდი. მაგრამ, ვერა, მე ვერ შევძელი ამის დანახვა. მაყურებლის ნაწილი უკმაყოფილო დარჩა ფილმში ქალის რეპრეზენტაციით — ფინალისკენ გამოჩენილ ერთადერთ პერსონაჟ ქალს ისე ეპყრობიან, როგორც ნივთს, რომელიც ხმას არ იღებს და ისე ექცევიან, როგორც მოეპრიანებათ. ბევრმა ეს დეტალი არაფემინისტურად აღიქვა, მე კი ყველაზე მეტად სწორედ ეს არ გამკვირვებია: ერთი და იგივე სოციალური ფენის წარმომადგენლები არსებულ უსამართლო ეკონომიკურ წესრიგზე გაბრაზების ნაცლად იმდენად დამამცირებლად ეპყრობიან ერთმანეთს, რომ სულაც არ გავუოცებივარ კაცების გარემოცვაში გამოჩენილი ქალი მაშინვე ხელიდან ხელში გადასატარებელ სათამაშოდ თუ იქცა.
ფილმმა, რომელსაც მაყურებლისთვის "პარალელური რეალობა" უნდა ეჩვენებინა, თანაგრძნობა გამოეწვია ან სულ მინიმუმ გაბრაზება მაინც, დოკუმენტური კინოსავით უბრალოდ აღწერა მდგომარეობა, რომელიც მომაბეზრებელ ტირადად იქცა, რაც ზოგს კომიკურად ეჩვენა, ზოგს კიდევ პოეტურად. ჩემი იმედგაცრუება, ალბათ, კიდევ იმის ბრალია, რომ პოეზია იშვიათად მომწონს.
-
სალომე ზურაბიშვილი: სუსტი საპატრიარქო სჯის და ებრძვის იმას, ვინც ძლიერი და მართალია სალომე ზურაბიშვილი: სუსტი საპატრიარქო სჯის და ებრძვის იმას, ვინც ძლიერი და მართალია
გადახედვა
-
საპატრიარქომ არქიმანდრიტ დოროთე ყურაშვილს მღვდელმოქმედების უფლება შეუჩერა საპატრიარქომ არქიმანდრიტ დოროთე ყურაშვილს მღვდელმოქმედების უფლება შეუჩერა
გადახედვა
-
როგორია დარიჩინის ისტორია? — ყველაფერი, რაც ამ სანელებელზე უნდა ვიცოდეთ როგორია დარიჩინის ისტორია? — ყველაფერი, რაც ამ სანელებელზე უნდა ვიცოდეთ
გადახედვა
-
კანარის კუნძულებზე ზღვის ზღარბების პანდემიაა — მიზეზი უცნობია კანარის კუნძულებზე ზღვის ზღარბების პანდემიაა — მიზეზი უცნობია
გადახედვა
-
ელენე ხოშტარია: "პოლიტიკური პატიმრები არ ვართ სავაჭრო ერთეულები, რომ ვინმე ჩვენი ნების საწინააღმდეგოდ გარიგდეს" ელენე ხოშტარია: "პოლიტიკური პატიმრები არ ვართ სავაჭრო ერთეულები, რომ ვინმე ჩვენი ნების საწინააღმდეგოდ გარიგდეს"
გადახედვა
-
ლოლა ლომიძე: ფსიქიკური ჯანმრთელობის რეესტრი ზრდის სტიგმას, შლის ნდობას პროფესიონალებსა და პაციენტებს შორის ლოლა ლომიძე: ფსიქიკური ჯანმრთელობის რეესტრი ზრდის სტიგმას, შლის ნდობას პროფესიონალებსა და პაციენტებს შორის
გადახედვა
-
ილია თოფურია აცხადებს, რომ ოჯახში ძალადობის გამო ცრუ ბრალდებით აშანტაჟებენ ილია თოფურია აცხადებს, რომ ოჯახში ძალადობის გამო ცრუ ბრალდებით აშანტაჟებენ
გადახედვა
-
25%-იანი ფასდაკლება საბურავებზე, აკუმულატორებსა და ანტიფრიზზე — გადააგორე ზამთარი თეგეტა მოტორსთან ერთად 25%-იანი ფასდაკლება საბურავებზე, აკუმულატორებსა და ანტიფრიზზე — გადააგორე ზამთარი თეგეტა მოტორსთან ერთად
-
გიორგი შინჯიკაშვილმა მეუფე გიორგი ჯამდელიანს ცილისწამებისთვის უჩივლა გიორგი შინჯიკაშვილმა მეუფე გიორგი ჯამდელიანს ცილისწამებისთვის უჩივლა
გადახედვა
-
ქუთაისში NATO-სა და ევროკავშირის შესახებ საინფორმაციო ცენტრის ჩამნაცვლებელი ორგანიზაცია შეიქმნა ქუთაისში NATO-სა და ევროკავშირის შესახებ საინფორმაციო ცენტრის ჩამნაცვლებელი ორგანიზაცია შეიქმნა
გადახედვა
-
ფრანგმა ფერმერებმა პროტესტის ნიშნად სამინისტროს შენობებს და პოლიციის მანქანებს ნაკელი შეაყარეს ფრანგმა ფერმერებმა პროტესტის ნიშნად სამინისტროს შენობებს და პოლიციის მანქანებს ნაკელი შეაყარეს
გადახედვა
-
ბელარუსიდან გაშვებული საჰაერო ბურთები ქაოსს ქმნის ლიეტუვაში ბელარუსიდან გაშვებული საჰაერო ბურთები ქაოსს ქმნის ლიეტუვაში
გადახედვა
-
კადიროვის თქმით, საქართველოს არ სურს, რომ ჩეჩნეთთან დამაკავშირებელმა გზამ საქართველოზე გაიაროს კადიროვის თქმით, საქართველოს არ სურს, რომ ჩეჩნეთთან დამაკავშირებელმა გზამ საქართველოზე გაიაროს
გადახედვა
-
"სიფა" ადვოკატთა ასოციაციის თავმჯდომარეობის მეორე ტურში მხარდაჭერას ირაკლი ჩომახაშვილს უცხადებს "სიფა" ადვოკატთა ასოციაციის თავმჯდომარეობის მეორე ტურში მხარდაჭერას ირაკლი ჩომახაშვილს უცხადებს
გადახედვა
-
მარტა კოსი: თუ ქვეყანას უნდა გააგრძელოს ევროპული გზა, ისინი განსხვავებულად უნდა მოიქცნენ, რა თქმა უნდა ჩვენ გავაგრძელებთ სამოქალაქო საზოგადოებისა და დამოუკიდებელი მედიის დახმარებას მარტა კოსი: თუ ქვეყანას უნდა გააგრძელოს ევროპული გზა, ისინი განსხვავებულად უნდა მოიქცნენ, რა თქმა უნდა ჩვენ გავაგრძელებთ სამოქალაქო საზოგადოებისა და დამოუკიდებელი მედიის დახმარებას
გადახედვა
-
ბლეიზ მეტრეველი: "ბრიტანეთის მხარდაჭერა გრძელვადიანია. ზეწოლა, რომელსაც უკრაინის სახელით ვახორციელებთ, გაგრძელდება" ბლეიზ მეტრეველი: "ბრიტანეთის მხარდაჭერა გრძელვადიანია. ზეწოლა, რომელსაც უკრაინის სახელით ვახორციელებთ, გაგრძელდება"
გადახედვა
-
Gorillaz-მა იასინ ბეისა და ომარ სულეიმანთან ერთად ახალი სინგლი — Damascus გამოუშვა Gorillaz-მა იასინ ბეისა და ომარ სულეიმანთან ერთად ახალი სინგლი — Damascus გამოუშვა
გადახედვა
-
კესტუტის ბუდრისი: ჩვენ გვჭირდება, რომ დემოკრატიული ინსტიტუტების მიმართ ნდობა აღდგეს. ეს გულისხმობს თავისუფალი და სამართლიანი არჩევნების ორგანიზებას და შემდგომ ნაბიჯებს კესტუტის ბუდრისი: ჩვენ გვჭირდება, რომ დემოკრატიული ინსტიტუტების მიმართ ნდობა აღდგეს. ეს გულისხმობს თავისუფალი და სამართლიანი არჩევნების ორგანიზებას და შემდგომ ნაბიჯებს
გადახედვა
-
ოანა სილვია ტოიუ: ერთადერთი, ვინც ევროპული მომავლისთვის იბრძვის, საქართველოს მოქალაქეები არიან. ეს ქართული საზოგადოების სიმტკიცის ნიშანია ოანა სილვია ტოიუ: ერთადერთი, ვინც ევროპული მომავლისთვის იბრძვის, საქართველოს მოქალაქეები არიან. ეს ქართული საზოგადოების სიმტკიცის ნიშანია
გადახედვა
-
ზაზა შათირიშვილი: მინდა მივმართო აშშ-ს პრეზიდენტს, რომელ "დიპ სტეიტს" ებრძვის? ეს ხომ სასაცილოა ზაზა შათირიშვილი: მინდა მივმართო აშშ-ს პრეზიდენტს, რომელ "დიპ სტეიტს" ებრძვის? ეს ხომ სასაცილოა
გადახედვა
-
პროკურატურამ ირაკლი ღარიბაშვილის საქმეზე მტკიცებულების მოპოვებისთვის დამატებითი დრო მოითხოვა — პროცესი 12 თებერვლამდე გადაიდო პროკურატურამ ირაკლი ღარიბაშვილის საქმეზე მტკიცებულების მოპოვებისთვის დამატებითი დრო მოითხოვა — პროცესი 12 თებერვლამდე გადაიდო
გადახედვა





კომენტარები