სწავლა პანდემიის დროს: კვლევები დამაიმედებელ შედეგებს გვაძლევს
2020 წელს პანდემიის შედეგად მთელი მსოფლიოს მასშტაბით სკოლების კარები დაიხურა. ის, თუ როგორ ატარებდნენ მასწავლებლები გაკვეთილებს და როგორ სწავლობდნენ მათ მოსწავლეები, ფაქტობრივად, ერთ ღამეში შეიცვალა. როგორც ბოსტონის საშუალო სკოლის ერთ-ერთმა სტუდენტმა ბოლოდროინდელ კვლევაში აღნიშნა, "საძინებლები საკლასო ოთახებად იქცა, საცხოვრებელი ოთახები — სამეცნიერო ლაბორატორიებად, კორპუსების ეზოები კი — სავარჯიშო დარბაზებად".
პანდემიიდან ორი წლის შემდეგ შეგვიძლია ვთქვათ, რომ დისტანციურ და შემდგომ ჰიბრიდულ სწავლებაზე გადასვლამ მრავალი გამოწვევის წინაშე დაგვაყენა. სწავლის ამ მეთოდებმა მასწავლებლებსა და მოსწავლეებში სტრესი და დაბნეულობა გამოიწვია. მიუხედავად ამისა, ცვლილებებმა, რომლებიც საგანმანათლებლო სივრცეში მოხდა, სარგებელიც მოიტანა.
ბოლოდროინდელი ანგარიშის მიხედვით, რომელიც 38 ქვეყნის საშუალო სკოლის 81 კვლევის შედეგს აერთიანებს, ციფრული მეთოდი სრულყოფს სწავლების ტრადიციულ გზას. მოსწავლეებმა აღმოაჩინეს, რომ საკუთარი ტემპით, საკლასო ოთახში არსებული სოციალური ზეწოლის გარეშე მუშაობას დადებითი მხარეც აქვს. ვინაიდან 2022 წელს კვლავ ვდგავართ სასწავლო პროცესის შეფერხების საფრთხის წინაშე, მსგავსი შეფასებები იმედის მომცემია.
ციფრული უნარები
პანდემიის გამო ბევრი სკოლა დადგა გამოწვევის წინაშე — გამოეყენებინა სწავლის მართვის სისტემები და აპლიკაციები, რათა სკოლასა და სახლს შორის კომუნიკაცია ეფექტიანი ყოფილიყო. დისტანციურად მუშაობის აუცილებლობამ როგორც მასწავლებლები, ისე მოსწავლეები აიძულა, ხელახლა მიბრუნებოდნენ ან პირველად შეეძინათ ციფრული უნარები. როგორც აშშ-ში ჩატარებულ კვლევაშია ნათქვამი, ამან გამოიწვია ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების სტიმულირება და მოსწავლეებს მრავალი ციფრული ხელსაწყოს გამოყენებისა და, შესაბამისად, ციფრული უნარების განვითარებისაკენ უბიძგა.
ბევრმა მოსწავლემ დამოუკიდებლად სწავლისა და პრობლემის გადაჭრის უნარი გაიუმჯობესა. ჰონგ-კონგში მასწავლებლების განცხადების მიხედვით, მოზარდებს პრობლემების გადაჭრის ისეთი მეთოდები განუვითარდათ, რომლებიც თავად მათ არ უსწავლებიათ.
ამავდროულად, საშუალო სკოლის 2824 მოსწავლიდან, რომლებიც სლოვაკეთში გამოიკითხნენ, უმეტესობამ თქვა, რომ მათ მიერ არჩეული ტემპით სწავლა ფასდაუდებელია. სასწავლო ვიდეოების ხელახლა ყურების შესაძლებლობა მათ საგნების უკეთ გაგებაში დაეხმარა. ამასთანავე, მათ შეძლეს, შეენარჩუნებინათ კავშირი მასწავლებლებთან.
ინგლისში, შვედეთსა და შეერთებულ შტატებში რამდენიმე მოსწავლემ, რომელსაც პანდემიამდე გაკვეთილების მსვლელობაში აქტიურად მონაწილეობა ან, საერთოდ, მათზე დასწრებაც კი ეძნელებოდა, აღნიშნა, რომ დისტანციური სწავლების პერიოდში მეტად იყო სასწავლო პროცესში ჩართული, რადგან ნაკლებ სოციალურ ზეწოლას განიცდიდა. ამასთანავე, ავსტრალიაში მუსიკალური სკოლის მოსწავლეებმა სოციალური — მათ შორის, კომუნიკაციის, მოლაპარაკებისა და აქტიური მოსმენის — უნარები გაიუმჯობესეს.
ასევე, ავსტრიაში, აშშ-სა და პორტუგალიაში გამოკითხულმა მოსწავლეებმა კლასელებთან უკეთ დაამყარეს ურთიერთობა. დისტანციური სწავლების შედეგად მათ თანამშრომლობის ახალი მეთოდები აღმოაჩინეს — მათ შორის, ინტერაქციული ელექტრონული პორტფოლიოს შემუშავება, იდეების გაზიარებისა და ჯგუფური დავალებების შესრულების მიზნით სადისკუსიო დაფების გამოყენება, ციფრული პოსტერებისა და ვიდეოების გაერთიანებული ძალებით შექმნა და მათი სოციალური ქსელებით გავრცელება. აშშ-ში ჩატარებული კვლევის მიხედვით, თანამშრომლობისა და კონტაქტის დამყარების კუთხით მოსწავლეებისთვის განსაკუთრებულად სასარგებლო აღმოჩნდა გაკვეთილის Google Meet-ში მიმდინარეობისას მიმოწერის ფუნქციის გამოყენება და საზიარო Google Docs-ში ტექსტების რედაქტირება და კომენტირება.
კომუნიკაცია და შეფასება
იმ ქვეყნებისათვის, რომლებსაც მკაცრად სტანდარტიზებული, ტესტირებაზე დაფუძნებული შეფასების კულტურა აქვთ, ონლაინშეფასებებზე გადასვლა საკმაოდ რთული აღმოჩნდა. მათ დასჭირდათ ისეთი ალტერნატიული მეთოდების მოძიება, რომლებიც შედეგების სანდოობას უზრუნველყოფდა. მართალია, ზოგიერთმა ქვეყანამ დისტანციური სწავლების პირობებში შეფასებები აკრძალა, თუმცა კვლევათა მიმოხილვამ მინიმუმ 21 ონლაინშეფასების სტრატეგია გამოავლინა. ამრიგად, კარანტინის დროს ტექნოლოგიების გამოყენების აუცილებლობამ შეფასების ფორმისა და მიწოდების ორიგინალური შესაძლებლობები აღმოგვაჩენინა.
განხილული კვლევების 16%-ში ყველაზე ხშირად "მოსწავლეთა განმავითარებელი შეფასება" და ონლაინტესტები გამოიყენებოდა. პირველი მათგანი პანდემიამდეც დაკავშირებული იყო მოსწავლეთა სწავლის ხარისხის გაუმჯობესებასთან, თუმცა ეს ორივე სტრატეგია დისტანციური სწავლებისას არაერთი მიზნით გამოიყენეს.
"მოსწავლეთა განმავითარებელი შეფასება" ვიდეოკონფერენციის ფუნქციების დახმარებით გამოიყენებოდა ხოლმე. ასეთი მიდგომა მასწავლებლებს საშუალებას აძლევდა, ფიზიკურად დაენახათ თავიანთი სტუდენტები და მოესმინათ მათთვის. ეს კი ისეთი ზეპირსიტყვიერი დავალებების შეფასებას აადვილებდა, როგორიცაა ლიტერატურაზე საუბარი, როლური თამაშები, ონლაინ დებატები და თეატრალური სცენების დადგმა. მასწავლებლების აზრით, ეს ხელს უწყობდა სოციალიზაციას და ქმნიდა იმის შეგრძნებას, თითქოს რეალურად იმყოფებოდი საკლასო ოთახში, რაც მნიშვნელოვანია მოსწავლეთა კეთილდღეობისთვის.
ამავდროულად, ონლაინტესტების გამოყენება საშუალებას აძლევდა მოსწავლეებს, მათთვის ხელსაყრელ დროსა და ტემპში გამოეცადათ საკუთარი ცოდნა. ინდონეზიური კვლევის თანახმად, რომლის ფარგლებშიც მეათე კლასელი მოსწავლეები გამოიკითხნენ, მსგავსი ტიპის დავალებები მათ მოწყენილობისგანაც იცავდა. ამასთან, ქვიზები ავტომატურ შესწორებას ექვემდებარება — შესაბამისად, მასწავლებლებს სამუშაო დატვირთვა შეუმცირდათ. დაბოლოს, მასწავლებლებს მარტივად შეეძლოთ ამ ტიპის ციფრული აქტივობების ერთმანეთთან გაზიარება, რაც შეფასებათა სამართლიანობას და ტესტების არაერთხელ გამოყენების შესაძლებლობას უზრუნველყოფდა.
მშობლების ჩართულობა
ზოგიერთი მშობლის აზრით, პანდემიამ მათი ციფრული უნარებიც განავითარა. თუმცა მთავარი, რაც დისტანციურმა მეთოდმა მშობლებისთვის მოიტანა, სასწავლო პროცესში მათი მეტი ჩართულობაა.
ნიგერიაში ჩატარებული კვლევის მიხედვით, სწავლის პროცესზე მშობლების აქტიურმა წვდომამ მათი შვილების აკადემიური მოსწრება გააუმჯობესა. ვიეტნამში კი მშობლების ჩართულობამ მთელი პროცესი მეტად ეფექტიანი გახადა.
ზოგიერთი ოჯახისათვის მასწავლებლებთან ვირტუალურმა შეხვედრებმა შეამცირა სოციალური ბარიერები. ParentPing-ის მიერ 2020 წლის დეკემბერში ჩატარებულმა გამოკითხვამ დაადგინა, რომ მშობლებსაც და მასწავლებლებსაც სურდათ, შეენარჩუნებინათ დისტანციური შეხვედრების პრაქტიკა ან, მინიმუმ, ამ ვარიანტის არჩევის შესაძლებლობა ჰქონოდათ.
სკოლა, პანდემიის კონტექსტის მიღმაც, მეტად მოქნილი უნდა გახდეს, რაც ხელს შეუწყობს უთანასწორობათა აღმოფხვრას, განათლებაზე ხელმისაწვდომობასა და სწავლის იმ უნარების გაუმჯობესებას, რომლებიც მთელი ცხოვრების განმავლობაში გვადგება.
-
გადახედვაშიმპანზეებს შეუძლიათ, ერთმანეთს შარდვა "გადასდონ" — კვლევა შიმპანზეებს შეუძლიათ, ერთმანეთს შარდვა "გადასდონ" — კვლევა
-
გადახედვატრამპის კოსმოსური ოდისეა — რას ნიშნავს მისი გაპრეზიდენტება NASA-სთვის ტრამპის კოსმოსური ოდისეა — რას ნიშნავს მისი გაპრეზიდენტება NASA-სთვის
-
გადახედვამეცნიერებმა პრეპარატ ოზემპიკის პოტენციური ბუნებრივი ალტერნატივა აღმოაჩინეს მეცნიერებმა პრეპარატ ოზემპიკის პოტენციური ბუნებრივი ალტერნატივა აღმოაჩინეს
-
გადახედვაასტრონომებმა ასობით "ფარული" ზემასიური შავი ხვრელი დააფიქსირეს ასტრონომებმა ასობით "ფარული" ზემასიური შავი ხვრელი დააფიქსირეს
-
გადახედვანახეთ: ასტრონავტმა დედამიწის ორბიტიდან კაშკაშა კომეტა გადაიღო ნახეთ: ასტრონავტმა დედამიწის ორბიტიდან კაშკაშა კომეტა გადაიღო
-
გადახედვაერთდღიანი გათიშვის შემდეგ აშშ-ში TikTok ბრუნდება — რა ხდება ერთდღიანი გათიშვის შემდეგ აშშ-ში TikTok ბრუნდება — რა ხდება
-
გადახედვასაქართველოში უკვე შეგიძლიათ, პაპილომავირუსის 9-ვალენტიანი ვაქცინით უფასოდ აიცრათ საქართველოში უკვე შეგიძლიათ, პაპილომავირუსის 9-ვალენტიანი ვაქცინით უფასოდ აიცრათ
-
გადახედვავნებს თუ არა ხელოვნური ინტელექტის ხშირი გამოყენება კრიტიკულ აზროვნებას? — კვლევა ვნებს თუ არა ხელოვნური ინტელექტის ხშირი გამოყენება კრიტიკულ აზროვნებას? — კვლევა
-
გადახედვანახეთ: რაკეტა Starship-ის ბოლო ფრენა აფეთქებით დასრულდა ნახეთ: რაკეტა Starship-ის ბოლო ფრენა აფეთქებით დასრულდა
-
გადახედვაეს პრეისტორიული კატა იმდენად პატარა იყო, რომ ხელის გულზე დაეტეოდა — ახალი აღმოჩენა ეს პრეისტორიული კატა იმდენად პატარა იყო, რომ ხელის გულზე დაეტეოდა — ახალი აღმოჩენა
-
გადახედვაჯეფ ბეზოსის კომპანიამ რაკეტა New Glenn კოსმოსში გაუშვა — წარმატებული დებიუტი ჯეფ ბეზოსის კომპანიამ რაკეტა New Glenn კოსმოსში გაუშვა — წარმატებული დებიუტი
-
გადახედვავემშვიდობებით Gaia-ს — ისტორიული კოსმოსური ტელესკოპი 12 წლის შემდეგ გაითიშა ვემშვიდობებით Gaia-ს — ისტორიული კოსმოსური ტელესკოპი 12 წლის შემდეგ გაითიშა
-
გადახედვაანტარქტიდაში სამი კილომეტრის სიღრმიდან 1.2 მილიონი წლის ყინულის ნიმუში ამოიღეს ანტარქტიდაში სამი კილომეტრის სიღრმიდან 1.2 მილიონი წლის ყინულის ნიმუში ამოიღეს
-
გადახედვაგაიცანით RedNote: ჩინური აპლიკაცია, რომლითაც ამერიკელები TikTok-ს "ანაცვლებენ" გაიცანით RedNote: ჩინური აპლიკაცია, რომლითაც ამერიკელები TikTok-ს "ანაცვლებენ"
-
გადახედვაშეიძლება თუ არა, რომ რგოლების სისტემა მთვარეს ან სხვა თანამგზავრებსაც ჰქონოდა? შეიძლება თუ არა, რომ რგოლების სისტემა მთვარეს ან სხვა თანამგზავრებსაც ჰქონოდა?
-
გადახედვაილონ მასკის თქმით, Neuralink-ს მესამე პაციენტი ჰყავს ილონ მასკის თქმით, Neuralink-ს მესამე პაციენტი ჰყავს
-
გადახედვამეცნიერებმა ინკების მიერ შექმნილი მიწისქვეშა გვირაბები აღმოაჩინეს მეცნიერებმა ინკების მიერ შექმნილი მიწისქვეშა გვირაბები აღმოაჩინეს
-
გადახედვააღმოაჩინეს გიგანტური მწერი, რომელიც ერთ კილოგრამს იწონის აღმოაჩინეს გიგანტური მწერი, რომელიც ერთ კილოგრამს იწონის
-
გადახედვაSpaceX-ის რაკეტამ კოსმოსში მთვარის ორი კერძო აპარატი გაიტანა SpaceX-ის რაკეტამ კოსმოსში მთვარის ორი კერძო აპარატი გაიტანა
-
გადახედვაჩინეთს მზის კოსმოსური ელექტროსადგურის შექმნა სურს, რომელიც დიდძალ ენერგიას გამოიმუშავებს ჩინეთს მზის კოსმოსური ელექტროსადგურის შექმნა სურს, რომელიც დიდძალ ენერგიას გამოიმუშავებს
-
გადახედვარა ბედი ეწევა TikTok-ს აშშ-ში 19 იანვრისთვის? რა ბედი ეწევა TikTok-ს აშშ-ში 19 იანვრისთვის?
კომენტარები