თბილისის მერიის ტენდერში გამარჯვებულმა კომპანიამ, გზებზე, ასფალტის საფარის განახლებისას, რამდენიმე პანდუსი ისე დააზიანა, რომ ისინი მოხმარებისთვის უსარგებლო გახდა. პანდუსები თბილისის არაერთ უბანში კერძო ინიციატივით 2014 წლიდან იყო მოწყობილი.

თბილისის ქუჩების პანდუსებით აღჭურვის პროექტი საქართველოს ბანკის ფონდმა სიცოცხლის ხემ, ბანკის დაფინანსებით, 2014 წელს დაიწყო.

ამ წელს 650-მდე პანდუსი დამონტაჟდა. ტროტუარები ადაპტირებული გახდა რუსთაველის, ჭავჭავაძის და მელიქიშვილის გამზირზე, ასევე პეკინის, კოსტავას, შარტავას, ჯიქიას, ქავთარაძისა და ჩოლოყაშვილის ქუჩებზე.

ქალაქის ქუჩების ადაპტირების პროექტში ჩაერთო დეველოპერული კომპანია m2-იც. კომპანიიის ფინანსური მხარდაჭერით ადაპტირებული გახდა ვაჟა–ფშაველასა და ყაზბეგის გამზირები, სადაც 260-მდე პანდუსი დამონტაჟდა.

პროექტების მხარდამჭერები და ინიციატორები იყვნენ ჯგუფი სოცკოდექსი და ახალგაზრდული კავშირი თანაბარი უფლებებისათვის.

როგორც სიცოცხლის ხეში On.ge-ს უთხრეს, ქუჩებისა და გამზირების ადაპტირებისთვის ფონდმა, m2-მა და საქართველოს ბანკმა, 221 942 ლარის მოცულობის გრანტი გასცა.

ფოტო: თამარა ღამბაშიძე / On.ge

სიცოცხლის ხის წარმომადგენლის, ხათუნა კაკაბაძის, ინფორმაციით, ქუჩების ადაპტირების პროცესშივე დაფიქსირდა პანდუსის ამოშენების ფაქტები, იყო ცალკეული კერძო შემთხვევებიც, რასთან დაკავშირებით ფონდმა სოცკოდექსთან ერთად მიმართა მერიას და პანდუსები აღადგინეს.

ფოტო: თამარა ღამბაშიძე / On.ge

ხათუნა კაკაბაძე აცხადებს, რომ ქუჩების ადაპტირების შემდეგ, ფონდი მუდმივად აწარმოებს მონიტორინგს დამონტაჟებული პანდუსების შესახებ და პრობლემების შექმნის შემდეგ, მერიის შესაბამის სამსახურებთან ითანამშრომლებენ.

რამდენიმე ადგილას პანდუსზე ცემენტი ისე არის დასხმული, რომ ერთი შეხედვით, შესაძლებელს ხდის მის გამოყენებას, მაგრამ ის შესაძლოა, არ შეესაბამებოდეს სტანდარტებს.

ფონდ სიცოცხლის ხის წარმომადგენლის თქმით, ქუჩის ადაპტირების პროცესში მათ მრავალი ფაქტორი გაითვალისწინეს, მათ შორის:

  • პანდუსის სიგანე;
  • დახრის კუთხე;
  • პანდუსის ზედაპირის ფაქტურა;

"დაზიანებული პანდუსების განახლებისთვის, ცხადია, აუცილებელია, დაცული იყოს სტანდარტები" - ამბობს ხათუნა კაკაბაძე ჩვენთან საუბარში.

ფოტო: თამარა ღამბაშიძე / On.ge

ამას გარდა, პანდუსების მომხმარებლებს მოქალაქეებისგან შექმნილი ბარიერებიც ხვდებოდათ:

"პანდუსებთან დაკავშირებით, მოსახლეობის მხრიდან არაერთ პრობლემას წავაწყდით: მსუბუქი და სატვირთო ავტომობილების პარკირება პანდუსებზე, რაც არამარტო შეუძლებელს ხდის მობილობის შეზღუდვის მქონე პირის დამოუკიდებელ გადაადგილებას, არამედ აზიანებს პანდუსს".

თბილისის მერიის პასუხი

როგორც თბილისის მერიის პრესსამსახურის წარმომადგენელმა On.ge-ს უთხრა, დაზიანებული პანდუსები უახლოეს პერიოდში აღდგება:

"ვაკე-საბურთალოს გამგეობის მიერ გადაცემულია ეს ამბავი და უნდა გამოსწორდეს უახლოეს პერიოდში. კეთილმოწყობის სამსახური ახორციელებს მნიშვნელოვან საგზაო პროექტებს. მათი თქმით, იქ სადაც პანდუსებია, ჯერ გზა დაგებული არ არის, თუმცა, სარეაბილიტაციო სამუშაოებში, ბუნებრივია, გათვალისწინებულია, რომ ეს პანდუსი უცვლელი ფორმით დარჩეს".

თბილისის მერიას ჯერ-ჯერობით არ აქვს პასუხები, თუ რომელი კომპანიის მიერ შესრულებული სამუშაოს დროს დაზიანდა პანდუსები, რა დაუჯდა მერიას აღნიშნული კომპანიისგან მომსახურების მიღება და ვინ დაფარავს პანდუსების აღდგენის ხარჯებს, მერია, თუ ტენდერში გამარჯვებული და მის მიერ დაქირავებული კომპანია.

ამ კითხვებზე პასუხებს On.ge მიღებისთანავე შემოგთავაზებთ.