ყველას გვიფიქრია საკუთარი ბიზნესის დაწყებაზე: რა ჯობია იმას, როცა შენი თავის უფროსი თავად ხარ?! ზოგიერთს ეს საქმე ზედმეტად მარტივად ეჩვენება, ბევრისთვის კი ბიზნესის მართვა გადაულახავ სირთულეებთან ასოცირდება — სინამდვილეში, ამ სფეროში მთავარია სწორად დაგეგმო, მწყობრი ნაბიჯებით იმოძრაო და ყველა რისკი მაქსიმალურად დააზღვიო.

დიახ, იღბალიც საჭიროა, მაგრამ წარმატებამ უკიდეგანო აღფრთოვანებაში არ უნდა ჩაგაგდოს და წარუმატებლობამ — უკიდეგანოვე სტრესში.

მოკლედ, ბიზნესის დასაწყებად ბიზნესგეგმის დაწერა დაგჭირდება. ეს დოკუმენტი დაგეხმარება ნათლად დაინახო თუ რა გსურს, სად მიდიხარ, როგორ შეძლებ საკუთარი მიზნების განხორციელებას და რამდენად ღირს ამ საქმეში დროის, ფულისა და საკუთარი ენერგიის ჩადება. ამასთან, ბიზნესგეგმა პარტნიორებთან ურთიერთობის დასამყარებლადაც გამოგადგება.

თუ დღეს, ან სამომავლოდ ბიზნესის დაწყებას აპირებ და ბიძგი გჭირდება, ეს 10 რჩევა აუცილებლად გამოგადგება:

1. მიჰყევი იდეის გენერალურ ხაზს

ფოტო: uigo / Dribbble

მნიშვნელოვანია, რაში მდგომარეობს შენი ბიზნესიდეა. დასაწყისისთვის, ნუ დაიბნევი და მიედ-მოედები სამყაროს. თუ იდეას მაქსიმალურად დახვეწ და დააკონკრეტებ, ეს ძალიან დაგეხმარება. ამასთან, გამოიკვეთება შენი იდეის გენერალური ხაზი — ანუ სად გსურს საბოლოოდ მისვლა. ამ გზაზე მწყობრი ნაბიჯებით გაყოლა ძალიან მნიშვნელოვანი იქნება.

2. გადაწყვიტე: მარტო, თუ პარტნიორთან ერთად

ფოტო: Toms Stals / Dribbble

კარგი იქნება თუ ბიზნესის დაწყებამდე გადაწყვეტ, მარტო გსურს და შეგიძლია შენი მიზნების განხორციელება, თუ ამისთვის საქმიანი პარტნიორი გჭირდება. ხშირად საქმეების გადანაწილება მნიშვნელოვნად ამარტივებს საქმეს.

ადამიანები სრულიად უნიკალური შესაძლებლობებით გამოირჩევიან — შესაძლებელია, შენ პერსონალის მართვაში იყო ძლიერი, მაგრამ ნაკლებად გესმოდეს მარკეტინგის საკითხები. ეკონომიკაში ერთი დაუწერელი კანონია: როდესაც ყველა იმ საქმეს აკეთებს, რომელიც კარგად გამოსდის, საბოლოო შედეგის პროდუქტიულობა მაქსიმუმს აღწევს.

ამასთან, შესაძლებელია ბიზნესის მფლობელი მხოლოდ შენ იყო, თუმცა მის სამართავად ძლიერი გუნდი დაგჭირდება. გაითვალისწინე, სწორი ღირებულებების მქონე ადამიანური კაპიტალი წარმატებული ბიზნესის შექმნის ერთ-ერთი მთავარი წინაპირობაა.

3. ფინანსები — შეაფასე საკუთარი იდეა

ფოტო: Jasmine Xiong / Dribbble

შეაფასე საკუთარი იდეა — დათვალე ბიუჯეტი. გაითვალისწინე ყველა ფიქსირებული და ცვლადი ხარჯი. ჩადი მაქსიმალურად სიღრმეებში და გამოთვალე, რამდენი გიჯდება ერთი ერთეული პროდუქტის (მომსახურების) წარმოება და დაადე ფასი შენს პროდუქტს.

გაიანგარიშე ყველა შესაძლო ფინანსური სცენარი — რამდენად უნდა გაყიდო შენი პროდუქტი იმისთვის, რომ ბიზნესმა საკუთარი თავის დაფინანსება, შემდგომ კი განვითარება შეძლოს.

4. მოიზიდე სახსრები

ფოტო: Vectoryland / Dribbble

ბიზნესის დაწყებამდე დიდი მნიშვნელობა ენიჭება იმას, თუ საიდან მოგაქვს ფული: ეს შენი პირადი დანაზოგია, პარტნიორის თანხაა, თუ საბანკო ვალდებულება.

თუ თანხას სესხად იღებ, მაშინ ფინანსური ანგარიშგებისას მისი სარგებლობისთვის გადახდილი პროცენტის გასავალიც უნდა გაითვალისწინო.

არ გეგონოს, რომ საკუთარ დანაზოგს მსგავსი დანახარჯი არ აქვს — ამას ალტერნატიული დანახარჯი ეწოდება. ანუ, რა თანხას მიიღებდი ამ თანხიდან ბიზნესში რომ არ ჩაგედო და მაგალითად, დეპოზიტზე განგეთავსებინა. ფინანსების დათვლისას ამის გათვალისწინებაც საჭიროა.

5. აღწერე საკუთარი პროდუქტი

ფოტო: Pixel True / Dribbble

ბიზნესგეგმაში შენი პროდუქტი დეტალურად უნდა იყოს აღწერილი. ეს დაგეხმარება, რომ პოტენციური პარტნიორები მარტივად დაითანხმო შენთან თანამშრომლობაზე.

ზოგჯერ ვფიქრობთ, რომ იდეა, რომელიც ჩვენს გონებაშია, ყველასთვის მარტივად გასაგებია. ამ დროს, შესაძლებელია, რომ ის ბევრისთვის გაუგებარი იყოს.

6. შექმენი ბრენდი

ფოტო: Petra Sitaru / Dribbble

იფიქრე საკუთარი ბრენდის შექმნაზე — ეს მნიშვნელოვანია! შესაძლებელია, ბიზნესის დასაწყისშივე ძლიერი ბრენდის შექმნა გაჭირდეს, თუმცა ყოველთვის უნდა გქონდეს სათვალავში რამდენიმე უნიკალური მახასიათებელი, რომელიც სხვებისგან გამოგარჩევს.

ბრენდის შექმნა დაგეხმარება, მომხმარებელმა მარტივად დაგიმახსოვროს და ზუსტად იმ დროს გაახსენდე, როდესაც დასჭირდები. ეს შესაძლებელია იყოს შენი ბიზნესისთვის დამახასიათებელი ლოგო, სლოგანი, ფერი და სხვ.

7. განსაზღვრე, ვინ არიან შენი მომხმარებლები

ფოტო: Abelardo Pulido / Dribbble

მნიშვნელოვანია იცოდე, თუ ვინ არის შენი სამიზნე აუდიტორია — ანუ, ვისთვის და ვისზე მუშაობ. ასაკი, სქესი, თუ სხვა ნებისმიერი მახასიათებელი.

როდესაც იცი, ვინ არის შენი პოტენციური მომხმარებელი, მარტივია მას მეტად მოერგო. მისი საჭიროებების მიხედვით განვითარდე. კონკრეტულ მიმართულებაზე კონცენტრირება დაგიზოგავს დროსაც, ხარჯებსაც და ენერგიასაც.

8. განსაზღვრე, ვინ არიან შენი კონკურენტები

ფოტო: Hamid R Mousazade / Dribbble

კონკურენცია ძალიან მნიშვნელოვანია. არ იფიქრო, რომ უკონკურენტო გარემო იდეალური მდგომარეობა იქნება შენი ბიზნესისთვის. მართალია, ახალი ბაზრების ათვისება მნიშვნელოვან უპირატესობებს იძლევა, თუმცა როდესაც განვითარებაზე ხარ კონცენტრირებული, მნიშვნელოვანია, რომ კონკურენტულ გარემოში ოპერირებდე.

შეისწავლე კონკურენტები კარგად. აუცილებელია იცოდე, რა გამოგარჩევს მათგან და სად იკვეთებით. რომელ კომპონენტებში ფლობ უპირატესობას და სად გჯობნიან ისინი. გათვალე, რამდენად და დროის რა ინტერვალშია შესაძლებელი მათთვის კონკურენციის გაწევა.

9. გათვალე რისკები და მათი დაზღვევის გზები

ფოტო: Serj Marco / Dribbble

რისკი ყველა სახის ფინანსურ საქმიანობას ახლავს თან. ეს არ არის ფაქტორი, რომელმაც იმდენად უნდა შეგვაშინოს, რომ ჩვენ მიზნებზე უარი ვთქვათ, თუმცა მასთან ხუმრობაც არ ღირს.

მოკლედ, ფინანსური ანგარიშგება იმგვარად შეადგინე, რომ პესიმისტური სცენარი ყველაზე რთულად წარმოსადგენ შემთხვევებსაც ითვალისწინებდეს. ამასთან, შექმენი ე.წ გადაუდებელი დახმარების ფონდი, სადაც იმ თანხებს შეინახავ, რომელსაც კრიზისის დროს გამოიყენებ. ეცადე, გადაწყვეტილებების მიღებისას ბალანსი დაიცვა. ამასთან, უმრავლეს შემთხვევებში დარჩი რაციონალურობის ფარგლებში, ეს დაგეხმარება მოვლენები ობიექტურად შეაფასო.

10. ჩაატარე ბაზრის გენერალური კვლევა და დაფიქრდი, რა შეიძლება იყოს ხვალ

ფოტო: Hurca!™ / Dribbble

ბაზრის კვლევა აქამდე ჩამოთვლილი ნაბიჯების უმრავლესობასაც მოიცავს, თუმცა მნიშვნელოვანია იცოდე როგორი ტიპის ეკონომიკაში ოპერირებ. აქ იგულისხმება ქვეყნის (ბაზრის) როგორც ეკონომიკური, ასევე პოლიტიკური ვითარების გარკვევა. ამასთან, უკვე გასათვალისწინებელია ისიც, თუ როგორი ვითარებაა ბაზარზე პანდემიის პერიოდში.

გაიხედე შორს! შესაძლებელია, რომ გზად ბევრი რამ შეცვალო, მაგრამ ძალიან კარგია, როდესაც თავიდანვე ხედავ განვითარების პერსპექტივას — ეს მიზნისკენ სწრაფვაში დაგეხმარება.

შეჯამებისთვის უნდა ითქვას, რომ ბიზნესის დაწყებამდე მკაფიო გეგმის შემუშავება დაგჭირდება. ამისთვის უკვე არსებობს აპრობირებული მიდგომა — ბიზნესგეგმაში ყველა ჩამოთვლილი დეტალი მკაფიოდ იწერება. თუ ბიზნესგეგმის დოკუმენტის შედგენისთვის დახმარება დაგჭირდება, შეგიძლია ეწვიო საქართველოს ბანკის ბიზნესკურსს, სადაც სხვა ონლაინ სემინარებთან ერთად ბიზნესგეგმის უფასო ლექციასაც შეგიძლია დაესწრო.