თბილისის საგზაო იერარქია
ფოტო: Oscar F / 500px
ხშირად მეკითხებიან, რატომ არ ვყიდულობ მანქანას. რატომღაც მოლოდინი არსებობს, რომ თუ სტაბილური შემოსავალი გაქვს და საქმიანი ადამიანი ხარ, მანქანაც უნდა გყავდეს. ასეთ დროს ვპასუხობ, რომ არ მინდა, პრობლემის ნაწილი გავხდე. პრობლემა კი მართლაც არსებობს: გადატვირთული ქუჩები, მუდმივი საცობები, იმაზე ნერვიულობა, მოახერხებ თუ არა სადმე გაჩერებას და თუ მოახერხებ, დაგხვდება თუ არა ავტომობილი მთელი, როცა დაბრუნდები.
ამას ემატება თბილისის ქუჩების სრულიად აუხსნელი დინამიკა, რაშიც ზუსტად ვიცი, რომ ბუნებრივად ვერ ჩავეწერები. ამ მიზეზების გამო მანქანაზე ფიქრს მაშინვე უკუვაგდებ ხოლმე, მაგრამ იმ ადამიანებისაც მესმის, როგორღაც რომ მოუყრიან თანხას თავს თანხას და პირველ რიგში მანქანას ყიდულობენ.
თბილისში საზოგადოებრივი ტრანსპორტით გადაადგილება კიდევ უფრო დიდ სტრესთანაა დაკავშირებული. ავტობუსში ხშირად მხოლოდ უკანა კარიდან არის შესაძლებელი ასვლა და როგორღაც უნდა გაჭრა გზა ავტობუსის შუაგულამდე, რომ ბილეთი აიღო, ამ პროცესში ათასი მუჯლუგუნი გხვდება და ათას ადამიანს აწუხებ. მერე ცოტა ხანი ჰაერში დგახარ და გაჩერებაზე უბრალოდ ადამიანების გუნდს ჩაჰყავხარ ქვემოთ. სამარშრუტო ტაქსიში ასვლა თუ გინდა, მოკუნტვისთვისაც უნდა იყო მზად. გარდა ამისა, ზუსტად არასდროს იცი, როდის ჩამოივლის ესა თუ ის ნომერი. ორივე ეს ტრანსპორტი თბილისისთვის შეუფერებლად ადრე წყვეტს მუშაობას. შედარებით უკეთეს მდგომარეობაშია მეტრო, მაგრამ მეტრო ყველგან არ მიდის და პიკის საათში მატარებლებში სუნთქვა ძალიან ჭირს.
როცა ამ თემაზე ვწუწუნებთ ადამიანები, რომელთაც ამ თემაზე წუწუნის ლეგიტიმური უფლება გვაქვს, ყოველთვის გამოხტება ვიღაც არამკითხე და შემოგთავაზებს, ფეხით იარო. დისტანციასაც არ აქვს მნიშვნელობა, ეგრევე გამოგიწერენ ხოლმე რეცეპტს და საკუთარი სიბრძნით კმაყოფილები უჩინარდებიან. ხანდახან იმასაც ამატებენ, რომ "უცხოეთში" ყველა ფეხით დადის. საქმე ისაა, რომ ამ ადამიანებს მხოლოდ ბუნდოვანი წარმოდგენა აქვთ იმაზე, თუ რას ნიშნავს თბილისში ფეხით სიარული. იმისთვის, რომ კარგად გავიაზროთ პრობლემის არსი, ქალაქის ანატომიაზეც ვთქვათ ერთი-ორი სიტყვა.
ალბათ ხშირად მოგისმენიათ მძღოლების წუწუნი: "როგორ მეზიზღება, გზას რომ დაუთმობ და მიზოზინობენო. გადადი რა დროზე!" არა, მეგობრებო, არ მიზოზინობენ, უბრალოდ ფეხსაც არ უჩქარებენ, რადგან მათი გზაა და ზოგადად ამ ტემპით დადიან.
ქვეითი თბილისის ქუჩის იერარქიის ყველაზე დაბალი საფეხურია და ამაში დიდწილად საბჭოთა კავშირიც არის დამნაშავე.
სწორედ საბჭოთა კავშირის დროს გადაწყდა, რომ ქუჩები მანქანიან ადამიანებს ეკუთვნით. თბილისის მთავარი გამზირი რამდენიმეზოლიან სამანქანო მოძრაობაზეა გათვლილი და უზარმაზარ მონაკვეთზე ერთი შუქნიშანიც კი არ არსებობს. სამაგიეროდ, გაყოლებაზე გხვდება რამდენიმე მოუწესრიგებელი და სუნიანი მიწისქვეშა გადასასვლელი. სუნი, რა თქმა უნდა, გადაადგილებაში ხელს არ გიშლის, მაგრამ საქმე ისაა, რომ მიწისქვეშა გადასასვლელები სოციალური დიფერენციაციისთვის კარგი ილუსტრაციაა.
დასავლეთ ევროპის ქალაქებში მიწისქვეშა გადასასვლელებს იშვიათად თუ შეხვდებით, ქუჩები ისეა დაგეგმარებული, რომ აქცენტი ფეხით მოსიარულე ადამიანის კომფორტზე კეთდება. ეს ბუნებრივიცაა, რადგან მანქანისთვის ადვილია, აინაცვლოს ზემოთ ესტაკადაზე, ან გაძვრეს გვირაბში, ფეხით მოსიარულისთვის კი ეს რთული შეიძლება იყოს.
არ უნდა დაგვავიწყდეს, რომ ქალაქი მხოლოდ ახალგაზრდა, ჯან-ღონით სავსე ადამიანებს არ ეკუთვნის. არსებობენ ეტლით მოსარგებლე ადამიანები, მოხუცები, რომელთაც კიბეებზე ჩასვლა და ამოსვლა უჭირთ და მცირეწლოვანი ბავშვების მშობლები, რომლებიც შვილებს საბავშვო ეტლით ასეირნებენ. მათი ინტერესები "მიწისქვეშა გადასასვლელებზე" ორიენტირებულ ქალაქს საერთოდ არ ადარდებს.
ქუჩის მეორე მხარეს მოსახვედრად არსებობს ზებრებიც, სადაც ასევე კარგად ვლინდება, ვინ არის ბოსი. გზას იშვიათად გითმობენ. იგივე ხდება მაშინაც, როცა შუქნიშანზე მწვანეა ანთებული. გვერდითა ქუჩიდან მანქანები უწყვეტად უხვევენ და ამასობაში მწვანეც იცვლება წითელი შუქით. თუ სასწაული მოხდა და გზა დაგითმეს, ყველა წამს გითვლიან. ალბათ ხშირად მოგისმენიათ მძღოლების წუწუნი: "როგორ მეზიზღება, გზას რომ დაუთმობ და მიზოზინობენო. გადადი რა დროზე!" არა, მეგობრებო, არ მიზოზინობენ, უბრალოდ ფეხსაც არ უჩქარებენ, რადგან მათი გზაა და ზოგადად ამ ტემპით დადიან. თქვენ გეჩვენებათ ზოზინად, რადგან ძალიან გეჩქარებათ. არავინაა ვალდებული, გზა სირბილით გადაკვეთოს, რაკი თქვენ კეთილი ნება გამოიჩინეთ, თუმცა მადლობა, რომ სხვებივით ველური არ ხართ.
მიწისქვეშა გადასასვლელებზე უკვე ვისაუბრეთ და ახლა ის მეტალის კონსტრუქციებიც უნდა ვახსენოთ, ქალაქში რომ გაჩნდა მოძრაობის განსატვირთად. როგორც ჩანს, სადაც ქვემოთ ჩასვლა ვერ ხერხდება, ზემოთ უნდა აინაცვლო, რომ მანქანები არ შეაფერხო. ყველაზე სასაცილო კი ისაა, რომ ეს გადასასვლელები ვითომდა ადაპტირებულია. წარმოიდგინეთ, როგორ უნდა ისარგებლოს ეტლში მჯდომმა ადამიანმა ამ რელსებით? რა სიჩქარეს აკრეფს, თუ ზემოდან ეტლით დაეშვება? ზამთარში საფეხურები იყინება და გადასასვლელი ხიდები სრულიად უსარგებლო ხდება. ამ ხიდებზე არავინ ადის.
კანონდარღვევები ძვირფას მანქანებს უფრო ეპატიებათ, რადგან პატრული დაჯარიმებისას ფრთხილობს, ვაიდა, ვინმე არასწორი ადამიანი შემოეჯარიმოს.
რაკი გზას ვერ ვკვეთთ, მოდით, ქუჩის ერთ მხარეს ვიაროთ. ესეც ერთგვარი აკრობატიკაა. ტროტუარზე მანქანებია დაპარკინგებული, ხანდახან - კანონის დარღვევით, ხანდახან კი - კანონის დაცვით. ჭავჭავაძეზე ტროტუარის ნაწილზე პარკინგი ნებადართულია, რაც იმას ნიშნავს, რომ მანქანის მოძრაობაც ნებადართულია. თუ არ იმოძრავა, ისე როგორ დაპარკინგდება? ხშირად ხდება, რომ შენთვის მიდიხარ სავალ ნაწილზე და უკან მანქანა მოგყვება, რომელიც მოუთმენლად ასიგნალებს და გმწყემსავს. ასეთ სცენას მსოფლიოს ბევრ ქალაქში ვერ ნახავთ.
ვისაც არ ეზარება, ყველა ზღუდავს მოძრაობას ფეხით მოსიარულეებისთვის. სამშენებლო ღობეები გაიძულებენ, საავტომობილო ნაწილზე იარო, ქვაფენილი ანგრეულია, ისეც ხდება, რომ ფეხით სავალი გზა უეცრად წყდება და მანქანების პირისპირ გტოვებს - თბილისში ფეხით სიარული რთულია, ძალიან რთული.
იერარქიულ კიბეზე ქვეითებს უტოლდებიან ორბორბლიანი ტრანსპორტის მფლობელები, უფრო მაღლა მარშრუტკები, ავტობუსები და ტაქსები დგანან. ამას მოჰყვებიან მარჯვენასაჭიანი მანქანები, პატარა მანქანები და ძველი მოდელები. კიბის თავში კი დიდი გემები არიან, რომლებსაც მთელი ქალაქი თავისი ჰგონიათ. სწორედ ამიტომაა, რომ ადამიანები მანქანის შეძენას ჩქარობენ. თბილისში მანქანა მხოლოდ გადაადგილების საშუალება არაა, სტატუსის ნიშანიცაა. მანქანის ფასი კი სხვადასხვა ფაქტორზე მეტყველებს. რაც უფრო დიდი და მასშტაბურია მანქანა, მით მეტად ყვირის: "აი, მე თავი დავაღწიე ფეხით სიარულის ტანჯვას".
ყველა ფეხით მოსიარულე დამეთანხმება, რომ რაც უფრო ძვირფასია მანქანა, მით უფრო იკლებს შანსი, გზა დაგითმოს. ამ მანქანის პატრონები ქუჩაშიც თავხედურად ექცევიან სხვა მძღოლებს, გამუდმებით უჭრიან გზას და ხშირად აყენებენ შეურაცხყოფას. კანონდარღვევებიც უფრო მეტად ეპატიებათ, რადგან პატრული დაჯარიმებისას ფრთხილობს, ვაიდა, ვინმე არასწორი ადამიანი შემოეჯარიმოს. ამის გამო ხდება, რომ პოლიტიკაში მოსვლის შემდეგ პირველი ნაბიჯი დიდი და მასშტაბური სამსახურეობრივი მანქანის შეძენაა. მღვდლებიც ამიტომ დადიან პრადოს ჯიპებიც. ყველამ უნდა იცოდეს, ვის რა ადგილი ეკუთვნის.
საქმე რომ უბრალოდ დისკომფორტს შეეხებოდეს, ალბათ, ამდენს არ ვისაუბრებდით ამ თემაზე, მაგრამ პრობლემა, რომელიც იმით დაიწყო, რომ ქუჩებში ფეხით და საზოგადოებრივი ტრანსპორტით გადაადგილება რთულია, მახინჯ და საშიშ ფორმებს იღებს.
ამ პრობლემას ყოველწლიურად უამრავი ადამიანის სიცოცხლე ეწირება. დღეს აღმაშენებლის ხეივანზე გაჩერებაზე მდგომი ბავშვს მანქანა დაეჯახა და მოკლა და მთავარი დამნაშავე ამ ამბავში სწორედ საგზაო წესრიგის არარსებობაა. არ დააჯარიმებ იმაზე, რომ არასწორად პარკინგდება, არ დააჯარიმებ იმაზე, რომ საცობში მიძვრება, რომ ზოლს დაუდევრად იცვლის, სიჩქარეს ამეტებს, საჭესთან მთვრალი ჯდება და ის მძღოლიც იფიქრებს, რომ ყველაფრის უფლება აქვს.
სწორედ შერჩევითი თვალისდახუჭვისა და "ჯიგრული" ანგარიშგაწევის გამო იღუპებიან ადამიანები. თვითკმაყოფილებას დამატებული დაუსჯელობის სინდრომი ადამიანურ მსხვერპლს იწვევს. სამწუხაროდ, შუალედური მიდგომა არ არსებობს. ან გვექნება მკაცრი სიტუაცია გზებზე ან იქნება ისე, როგორც ახლა არის.
ახლა კი საქმე ძალიან ცუდადაა.
-
ალექსანდრე რაქვიაშვილი: ფასები ჩვენ ქვეყანაში იზრდება იმიტომ, რომ ეროვნული ბანკი ყოველწლიურად მილიარდობით ლარს ბეჭდავს ალექსანდრე რაქვიაშვილი: ფასები ჩვენ ქვეყანაში იზრდება იმიტომ, რომ ეროვნული ბანკი ყოველწლიურად მილიარდობით ლარს ბეჭდავს
გადახედვა
-
შექმენი პირველი შეთავაზება Ads მენეჯერში — საქართველოს ბანკის შეთავაზება ბიზნესს შექმენი პირველი შეთავაზება Ads მენეჯერში — საქართველოს ბანკის შეთავაზება ბიზნესს
-
არჩილ გორდულაძე: "მადლობა უნდა გადავუხადოთ საქართველოს პრემიერმინისტრს, ეს არის მაგალითი იმისა, როგორ უსმენს საქართველოს პარლამენტი ხალხს" არჩილ გორდულაძე: "მადლობა უნდა გადავუხადოთ საქართველოს პრემიერმინისტრს, ეს არის მაგალითი იმისა, როგორ უსმენს საქართველოს პარლამენტი ხალხს"
გადახედვა
-
"მე რომ მერიაში მივედი კახა გვანცელაძე დამხვდა, იქ მუშაობდა. რას ნიშნავს ჩემი კადრი?!" — კახა კალაძე კახა გვანცელაძის საქმეზე "მე რომ მერიაში მივედი კახა გვანცელაძე დამხვდა, იქ მუშაობდა. რას ნიშნავს ჩემი კადრი?!" — კახა კალაძე კახა გვანცელაძის საქმეზე
გადახედვა
-
ნინო წილოსანი: თუ ამ ადამიანებს კორუფცია და ის მასშტაბი დაუდასტურდებათ, ალბათ, სინანულზე მეტად ბრაზი გვექნება ნინო წილოსანი: თუ ამ ადამიანებს კორუფცია და ის მასშტაბი დაუდასტურდებათ, ალბათ, სინანულზე მეტად ბრაზი გვექნება
გადახედვა
-
5 რჩევა, როგორ შეამცირო ნარჩენები საახალწლოდ 5 რჩევა, როგორ შეამცირო ნარჩენები საახალწლოდ
-
"მაწვნის საიდუმლო" ანუ რატომ იქნებოდნენ ჩვენი წინაპრები ჯანსაღი ცხოვრების გურუები დღეს "მაწვნის საიდუმლო" ანუ რატომ იქნებოდნენ ჩვენი წინაპრები ჯანსაღი ცხოვრების გურუები დღეს
-
სომხეთი რუსეთს სთხოვს, ნახიჩევანისა და თურქეთის მიმართულებით რკინიგზა სასწრაფოდ აღადგინოს სომხეთი რუსეთს სთხოვს, ნახიჩევანისა და თურქეთის მიმართულებით რკინიგზა სასწრაფოდ აღადგინოს
გადახედვა
-
OpenAI-ს მკვლელობისა და თვითმკვლელობის წახალისებისთვის სასამართლოში უჩივიან OpenAI-ს მკვლელობისა და თვითმკვლელობის წახალისებისთვის სასამართლოში უჩივიან
გადახედვა
-
მეცნიერებმა სინათლის შესახებ 180-წლიანი ჰიპოთეზა უარყვეს მეცნიერებმა სინათლის შესახებ 180-წლიანი ჰიპოთეზა უარყვეს
გადახედვა
-
შსს-მ დააკავა პირი, რომელმაც მძევლად აიყვანა საკუთარი ბებია და ყოფილი მეუღლის საზღვარგარეთიდან ჩამოყვანას ითხოვდა შსს-მ დააკავა პირი, რომელმაც მძევლად აიყვანა საკუთარი ბებია და ყოფილი მეუღლის საზღვარგარეთიდან ჩამოყვანას ითხოვდა
გადახედვა
-
მერია: თბილისის მერ კახა კალაძესთან მოქალაქეების ყოველკვირეული შეხვედრები 14 იანვრიდან განახლდება მერია: თბილისის მერ კახა კალაძესთან მოქალაქეების ყოველკვირეული შეხვედრები 14 იანვრიდან განახლდება
გადახედვა
-
დეველოპერული კომპანია ზიგმა ახალ სამშენებლო პროექტს ახორციელებს — მხარდამჭერი საქართველოს ბანკია დეველოპერული კომპანია ზიგმა ახალ სამშენებლო პროექტს ახორციელებს — მხარდამჭერი საქართველოს ბანკია
-
თბილისის მერიის საბავშვო ბაგა-ბაღების მართვის სააგენტოს ყოფილ დირექტორს, კახა გვანცელაძეს ბრალდება დაუსწრებლად წარედგინა თბილისის მერიის საბავშვო ბაგა-ბაღების მართვის სააგენტოს ყოფილ დირექტორს, კახა გვანცელაძეს ბრალდება დაუსწრებლად წარედგინა
გადახედვა
-
არ გამოტოვო თიბისის საახალწლო კალენდრის ყველაზე მასშტაბური — 27-28 დეკემბრის შეთავაზებები არ გამოტოვო თიბისის საახალწლო კალენდრის ყველაზე მასშტაბური — 27-28 დეკემბრის შეთავაზებები
-
ადვოკატი: აღნიშნულ ბრალდებაში გრიგოლი თავს დამნაშავედ არ ცნობს ადვოკატი: აღნიშნულ ბრალდებაში გრიგოლი თავს დამნაშავედ არ ცნობს
გადახედვა
-
Spotlight-ზე საქართველოს ბანკის კონტენტის მიმართულების ხელმძღვანელმა, ნინუცა ოქროპირიძემ ბრენდის კომუნიკაციის ახალ შესაძლებლობებზე ისაუბრა Spotlight-ზე საქართველოს ბანკის კონტენტის მიმართულების ხელმძღვანელმა, ნინუცა ოქროპირიძემ ბრენდის კომუნიკაციის ახალ შესაძლებლობებზე ისაუბრა
-
თამთა მიქელაძე: ადვოკატის თქმით, თამარი ნორმალურადაა, მაგრამ პროტესტის ნიშნად უარს ამბობს საკვების მიღებაზე თამთა მიქელაძე: ადვოკატის თქმით, თამარი ნორმალურადაა, მაგრამ პროტესტის ნიშნად უარს ამბობს საკვების მიღებაზე
გადახედვა
-
უცნობით: როგორც ზურა გირჩი ჯაფარიძე გამოვუშვით პანჩურით, ისე უნდა გამოვუშვათ ეგენი, გეუბნებით მე თქვენ რა უცნობით: როგორც ზურა გირჩი ჯაფარიძე გამოვუშვით პანჩურით, ისე უნდა გამოვუშვათ ეგენი, გეუბნებით მე თქვენ რა
გადახედვა
-
საქართველოს ბანკის საახალწლო შეთავაზებები AmEx ბარათის მფლობელებისთვის საქართველოს ბანკის საახალწლო შეთავაზებები AmEx ბარათის მფლობელებისთვის
-
ირაკლი კობახიძე: მოვუწოდებ სამართალდამცავ უწყებებს, შეისწავლონ სურსათის ფასების საკითხი და დაადგინონ, ხომ არ იკვეთება დანაშაულის ნიშნები ირაკლი კობახიძე: მოვუწოდებ სამართალდამცავ უწყებებს, შეისწავლონ სურსათის ფასების საკითხი და დაადგინონ, ხომ არ იკვეთება დანაშაულის ნიშნები
გადახედვა

კომენტარები