უილიამ ბლეიკი — ბოლო 200 წლის უდიდესი შემოქმედი
რომანტიკოსმა ფერმწერმა და პოეტმა უილიამ ბლეიკმა ბრიტანეთის კულტურულ ისტორიაში ერთ-ერთი ყველაზე საკულტო სურათები შექმნა — დაწყებული ისააკ ნიუტონის უცნაური გვერდული პორტრეტით, ოკეანის ფსკერზე მყოფი შიშვლად რომაა წელში მოხრილი, დამთავრებული მგზნებარებით აღსავსე ახალგაზრდა ბიჭუნათი, რომელიც ფერთა მთელი სიმრავლის გამობრწყინების ფონზე ფართოდ ხელებგაშლილი ეგებება კაცობრიობის თავისუფლების ახალ განთიადს. არც ისე ცუდია ისეთი ხელოვანისთვის, რომელიც სიცოცხლეში არავის უღიარებია, ბევრმა, სულაც, გიჟად სცნო და უკუაქცია, ბოლოს კი სიღატაკესა და უცნობლობაში მიიცვალა 1827 წელს.
ბავშვობიდანვე ფანჯრებიდან მომზირალი და კვალდაკვალ ადევნებული ანგელოზებისა და დემონების ხილვებით გარშემორტყმული ბლეიკი წლების განმავლობაში წერდა ისეთ გამოუცნობ წინასწარმეტყველებებს, ცოტა თუ რომ წაიკითხავდა, ხატავდა აკვარელის ისეთ ნახატებს, კიდევ უფრო ცოტას რომ გაუჩნდებოდა შეძენის სურვილი.
ათწლეულების დაუღალავი შრომის შემდეგ მან მოახერხა საკუთარი ნამუშევრების ერთადერთი სოლო გამოფენის მოწყობა — ის სრული კრახი გამოდგა.
"ბლეიკის პრობლემა ისაა, რომ მან ხატვა არ იცოდა", — თქვა რომანტიზმის ერთ-ერთმა მკვლევარმა. ნებისმიერს, ვისაც ერთხელ მაინც უნახავს ბლეიკის ნაივური და უკბილო სრელა კატა, მისი პოემა ვეფხვის (The Tyger) მძვინვარე ფინალური ფრაზის, "შემზარავი სიმეტრიის", ქვეშ რომ ბუდობს, მკვლევრის ამ სასტიკი შენიშვნისადმი გარკვეული სიმპათია გაუჩნდება. და მაინც, ბლეიკის დროგამოშვებითი ულაზათო ფერმწერობის მიუხედავად, მისი ნამუშევრები არის ძიება გრძნობათა წიაღის და ღრმააზროვნების, ნაცვლად დახვეწილობისა და ოსტატობისა.
იმაში დარწმუნებული, რომ მისი ნამუშევრების მთელ მნიშვნელოვნებას ერთ დღესაც შთამომავლობა დააფასებდა, ბლეიკი იმით ინუგეშებდა თავს, რომ ის დროს უსწრებდა და "მიისწრაფოდა მომავლისკენ". მართალიც იყო. გარდაცვალებიდან ორი საუკუნის განმავლობაში ბლეიკმა გადალახა მისი შემზღუდავი ყველა ჩარჩო და თანამედროვეთა ათვალწუნება. ტეიტის გალერეის ერთ-ერთი კურატორის, მარტინ მაირონის, თქმით, ბლეიკი გახდა "თვითმყოფი გენიისა და განმარტოებული შემოქმედის [ნამდვილი] მოდელი".
ამ ექსცენტრიკული ლონდონელის ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი პოემა უმანკოების წინათგრძნობანი (Auguries of Innocence) იწყება სიტყვებით:
ბლეიკის სწორედ ეს უნარი, ყურადღება დაიტანოს ნივთიერი სამყაროს ცალკეულ ნამცეცამდე და მარადიული სიმძაფრენი აღიქვას მასში, გვიჩვენებს, თუ როგორ უნდა მივუდგეთ მისივე ნამუშევრების მთელი სიმძლავრისა და ღირსების შეფასებას — ახლოდან ჭვრეტას თვალსაწიერის გაფართოების უცნაური ძალა აქვს.
ამგვარად თუ დავაკვირდებით ბლეიკის ნიუტონს (Newton), დავაფასებთ იმ მავიწროებელ და კლაუსტროფობიურ დაძაბულობებს, რომლებიც ნამუშევარს შინაარსს სძენს.
წყალქვეშა გამოქვაბულის მარჯნებით მოპირკეთებული კლდის შვერილზე უხერხულად მჯდომარე ნიუტონი ტლანქადაა გადახრილი და მის ფერხთით გაშლილ პერგამენტის გრაგნილზე ხაზავს — ამ მოუქნელი ერგონომიკის შემხედვარე, როდენის ქვის მოაზროვნე ნამდვილად მყუდროდაა მოკალათებული.
ნიუტონის აუღელვებელი მზერა და მისი გრძელი თითების ზუსტი პოზიციონირება მიგვანიშნებს, რომ ის რაღაც შემეცნებითი აღმოჩენის პირასაა, თითქოს ისეთი კოდი გაუტეხია, სამყაროს იდუმალებებს რომ ახდის ფარდას — ეს ჩვენი სამყაროს აურაცხელი სირთულისა და წნეხის შუაგულში მყოფი ადამიანის გონების დაუძლეველი ძალის სიმბოლოა.
ან ასეა კი? კარგად დააკვირდით. ხელსაწყოს, რომლითაც ბლეიკმა განზრახ აღჭურვა სახელგანთქმული ინგლისელი ფიზიკოსი და მათემატიკოსი, კიდევ მრავალჯერ გადააწყდებით მის ყველაზე ცნობილ ნამუშევრებში: ეს მხაზველის ფარგალია. ბლეიკის უნიკალურ ვიზუალურ ლექსიკონში ეს ინსტრუმენტი აღნიშნავს ადამიანური აღქმის სივიწროვეს და ის ხდება ერთგვარი "გონების ხუნდები", რომლებიც ჩვენს თვალსაწიერს ატყვევებს.
ბლეიკის ყველაზე ხშირად რეპროდუცირებადი ეს ნახატი (რომელიც შოტლანდიელმა მოქანდაკე ედუარდო პაოლოციმ ბრინჯაოს ქანდაკებად გარდაქმნა, ეს უკანასკნელი კი ამჟამად ბრიტანეთის ბიბლიოთეკის შესასვლელს დარაჯობს) არათუ არ არის ნიუტონის გენიის ქება, არამედ, სინამდვილეში, ის კიცხავს ტლანქ რაციონალობასა და მეცნიერული აზროვნების შეცდომაში შემყვან რწმენას, რომლებიც ხელს უშლის წარმოსახვის თავისუფლებასა და სიღრმეს.
ირონიულია, მაგრამ მათი ერთხელ შემჩნევაა საკმარისი და მხაზველის ეს ფარგალი ხდება ბლეიკის აღქმის კართა გამღები საკვანძო ხელსაწყო — გამეორებადი მხატვრული ხერხი, რომლის სიმბოლური პირდაპირობა ფერმწერის ყველაზე ცნობილი ნახატების გენიას ხდის ფარდას. ჩვენ ამ ფარგალს კიდევ ერთხელ ვაწყდებით ბლეიკის 1794 წლის ნაშრომის ევროპა: წინასწარმეტყველება სატიტულო გვერდისთვის შექმნილ შთამაგონებელ ნამუშევარში. მისი ე.წ. ძველი დღეთა ასახავს გადმოხრილ ღვთაებას, ზეციური სფეროს ტახტზე აყვანილი და მბჟუტავი ღრუბლებით გარშემორტყმული რომ იწევა ქვემოთ, რათა მიწიერი სამყარო მხაზველის უზარმაზარი ფარგლით განგმიროს. ბლეიკის ჩახლართული მითოლოგიის კონტექსტში ეს მოხუცებული ფიგურა (რომლის დახვეწილი სხეულიც მიქელანჯელოს დაკუნთულ, ცაზე მოლივლივე ღმერთს მოგვაგონებს სიქსტეს კაპელის ფრესკებიდან) შიშის მომგვრელი დემიურგი ურიზენია, ემპირიული მსჯელობის განსახიერება, რომელმაც ჩვენს არსებობას საზღვრები დაუდგინა.
თუმცა, როგორც ხელოვნების ყოველ დიად ნიმუშს სჩვევია ხოლმე, ამ მომაჯადოებელმა ნახატმაც, რომელსაც ბლეიკი არაერთხელ მიუბრუნდა თავისი ცხოვრების განმავლობაში (ავტორი მის ერთ-ერთ ვერსიაზე სიკვდილის სარეცელზე მწოლიარეც კი მუშაობდა), თავი დაიხსნა თავისი საწყისი ვიწრო საზღვრებიდან და კულტურულ ცნობიერებაში იმაზე უფრო მოქნილი და შთამაგონებელი ხატი შეიქმნა, ვიდრე მარტოოდენ გონების გაკიცხვაა. ბლეიკის თქმით, ეს ნამუშევარი იყო ზედმიწევნითი გამოსახულება იმ ხილვისა, რომელიც მას ჰქონდა, როდესაც კიბეზე ადიოდა საკუთარ სახლში, ლონდონში, ჰერკულეს-როუდზე, სადაც ის და მისი ცოლი კეტრინი 1790-იანებში ცხოვრობდნენ.
დაბოლოს, გავიხსენოთ ბლეიკის ერთ-ერთი ყველაზე ენერგიული ნამუშევარი — ალბიონი, იგივე ნეტარი დღე, როგორც მას ძველად ეწოდებოდა. საკუთარი დასაბამის ჯაჭვებისგან დახსნილი ეს ნახატი ებაასება მის ყველაზე აშკარა წინამორბედს, ლეონარდო და ვინჩის ვიტრუვიუსის ადამიანს (Vitruvian Man), რომელიც განადიდებს ადამიანის სხეულის დახვეწილ პროპორციებს რომაელი არქიტექტორის, ვიტრუვიუსის, იმ დაკვირვების ილუსტრირებით, რომ ადამიანის ანატომიური საზღვრები ესაბამება წრეს, რომელსაც ქმნის "ადამიანის ჭიპზე ცენტრირებული ფარგლის მოხაზულობა". მიუხედავად ამისა, ბლეიკი დაცემული სამყაროს გეომეტრიის ტყვეობაზე უარს ამბობს და თავს იხსნის შეურაცხმყოფელი ფარგლის ხელბორკილებისგან, მთლიანად შლის რა წრეს (და კვადრატს), რომლითაც ლეონარდო ატყვევებს თავის პერსონაჟს, რაც ბლეიკის ახალგაზრდა ბიჭუნას საშუალებას აძლევს, უკიდეგანო სამყაროში შეუბორკავმა გადმოაბიჯოს.
ყოველთვის ორიგინალური და ყოველთვის თავისუფლების ლტოლვით შეპყრობილი ბლეიკის ჭეშმარიტი გენია იმალება მის უნარში, ზღვრებს მიღმა ოცნებაში დაგვეხმაროს.
-
გადახედვარუსებმა ზაპოროჟიეში სამრეწველო ობიექტი დაბომბეს, დაღუპულია 13 ადამიანი, არიან დაშავებულებიც რუსებმა ზაპოროჟიეში სამრეწველო ობიექტი დაბომბეს, დაღუპულია 13 ადამიანი, არიან დაშავებულებიც
-
გადახედვაენტონი ბლინკენი: ხედავთ მიზნის გარშემო ცხად ერთიანობას აშშ-ს, საფრანგეთსა და ბევრ სხვა ქვეყანას შორის ენტონი ბლინკენი: ხედავთ მიზნის გარშემო ცხად ერთიანობას აშშ-ს, საფრანგეთსა და ბევრ სხვა ქვეყანას შორის
-
გადახედვახვალ, 13:00 საათზე, სალომე ზურაბიშვილი ბრიფინგს გამართავს ხვალ, 13:00 საათზე, სალომე ზურაბიშვილი ბრიფინგს გამართავს
-
გადახედვაენტონი ბლინკენი: საქართველოში არის დემოკრატიული უკანდახევა, რაც ღრმად შემაშფოთებელია ენტონი ბლინკენი: საქართველოში არის დემოკრატიული უკანდახევა, რაც ღრმად შემაშფოთებელია
-
გადახედვაჯო უილსონი: მე და დონალდ ტრამპი ვიმუშავებთ საქართველოში თავისუფალი და სამართლიანი არჩევნების მისაღწევად ჯო უილსონი: მე და დონალდ ტრამპი ვიმუშავებთ საქართველოში თავისუფალი და სამართლიანი არჩევნების მისაღწევად
-
გადახედვაგახარია: რეჟიმის გადასარჩენად ოცნება აწარმოებს ჰიბრიდულ ომს ხალხისა და ქვეყნის წინააღმდეგ გახარია: რეჟიმის გადასარჩენად ოცნება აწარმოებს ჰიბრიდულ ომს ხალხისა და ქვეყნის წინააღმდეგ
-
გადახედვაპროტესტის 42-ე დღე — რუსთაველის გამზირი გადაიკეტა პროტესტის 42-ე დღე — რუსთაველის გამზირი გადაიკეტა
-
გადახედვაკონგრესმენი ვისი: რამდენადაც ქართველები მამაცურად აგრძელებენ პროტესტს, აშშ მათ მიმართ ჩვენს მხარდაჭერაში ურყევი დარჩება კონგრესმენი ვისი: რამდენადაც ქართველები მამაცურად აგრძელებენ პროტესტს, აშშ მათ მიმართ ჩვენს მხარდაჭერაში ურყევი დარჩება
-
გადახედვა9 იანვარი საქართველოში გლოვის დღედ გამოცხადდა 9 იანვარი საქართველოში გლოვის დღედ გამოცხადდა
-
გადახედვარესპუბლიკელი და დემოკრატი კონგრესმენები დღეს “ქართული კოშმარის არაღიარების აქტს” წარადგენენ რესპუბლიკელი და დემოკრატი კონგრესმენები დღეს “ქართული კოშმარის არაღიარების აქტს” წარადგენენ
-
გადახედვაუილსონი: მოვუწოდებთ მთავრობებს, ივანიშვილის რეჟიმთან შეხვედრებისგან თავი შეიკავონ უილსონი: მოვუწოდებთ მთავრობებს, ივანიშვილის რეჟიმთან შეხვედრებისგან თავი შეიკავონ
-
გადახედვა60 მილიონი წლის წინ პრიმატებში ძირითადად ტყუპები იბადებოდნენ — კვლევა 60 მილიონი წლის წინ პრიმატებში ძირითადად ტყუპები იბადებოდნენ — კვლევა
-
გადახედვაეროვნულმა ბანკმა ლარის ახალი კურსი დაადგინა ეროვნულმა ბანკმა ლარის ახალი კურსი დაადგინა
-
გადახედვაარსებული ინფორმაციით, ფანასკერტელის ქუჩაზე ახალგაზრდა კაცი დაჭრეს არსებული ინფორმაციით, ფანასკერტელის ქუჩაზე ახალგაზრდა კაცი დაჭრეს
-
გადახედვასაზოგადოებრივი მაუწყებლის თანამშრომლების ნაწილი დღის სატელევიზიო ეთერს ითხოვს საზოგადოებრივი მაუწყებლის თანამშრომლების ნაწილი დღის სატელევიზიო ეთერს ითხოვს
-
გადახედვანახეთ: ბნელი ენერგიის კამერამ ათასობით გალაქტიკა გადაიღო ნახეთ: ბნელი ენერგიის კამერამ ათასობით გალაქტიკა გადაიღო
-
გადახედვაპროკურატურამ მესტიაში მომხდარი გატაცების, ყაჩაღობისა და მკვლელობის საქმეზე 2 პირს ბრალდება წარუდგინა პროკურატურამ მესტიაში მომხდარი გატაცების, ყაჩაღობისა და მკვლელობის საქმეზე 2 პირს ბრალდება წარუდგინა
-
გადახედვანათია ბუკია ამბობს, რომ TV Imedi და ნინო წილოსანი დეზინფორმაციას ავრცელებენ და Natia X Lako მას არ ეკუთვნის ნათია ბუკია ამბობს, რომ TV Imedi და ნინო წილოსანი დეზინფორმაციას ავრცელებენ და Natia X Lako მას არ ეკუთვნის
-
გადახედვამეცნიერება მზის სისტემაში არსებული კომეტა-ასტეროიდის "ჰიბრიდი" შეისწავლეს მეცნიერება მზის სისტემაში არსებული კომეტა-ასტეროიდის "ჰიბრიდი" შეისწავლეს
-
გადახედვამითების დეტექტორი: Meta-ს ფაქტების გადამოწმების პროგრამა საქართველოში ისევ გრძელდება მითების დეტექტორი: Meta-ს ფაქტების გადამოწმების პროგრამა საქართველოში ისევ გრძელდება
-
გადახედვატიბეტში მომხდარი მიწისძვრის შედეგად 126 ადამიანი დაიღუპა და 188 დაშავდა — ფოტოები ტიბეტში მომხდარი მიწისძვრის შედეგად 126 ადამიანი დაიღუპა და 188 დაშავდა — ფოტოები
კომენტარები