პარტია ლელოს ერთ-ერთი ლიდერი, კახა კოჟორიძე აცხადებს, რომ ქართული ოცნების პირობებში ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის პროექტის განხორციელება შეუძლებელია. ასე გამოეხმაურა იგი პრემიერმინისტრის, ირაკლი ღარიბაშვილის განცხადებას, პორტისთვის ახალი ინვესტორის შერჩევის პროცესის დაწყების შესახებ.

"სრული პასუხისმგებლობით ვამბობ, ამ ხელისუფლების პირობებში გამორიცხულია, 100%-ით გამორიცხულია, რომ ანაკლია რამე ეშველოს. გამოვრიცხავ მაგ შესაძლებლობას [...] მაგრამ, ეს არ ნიშნავს იმას, რომ დამთავრდა და ანაკლიას დიდი წერტილი დაესვა. როგორც კი ეს ხელისუფლება შეიცვლება, პირველი, რაც მომავალმა ხელისუფლებამ უნდა გააკეთოს, არის მძლავრი ეკონომიკური პროექტების ამუშავება. ანაკლია იქნება მთავარი გამწევი ძალა", — განაცხადა კახა კოჟორიძემ ფორმულას ეთერში.

კახა კოჟორიძის თქმით, ხელისუფლებას უნდა წარმოაჩინოს, თითქოს მხარს უჭერდა ანაკლიის პროექტის განხორციელებას, სინამდვილეში კი, კოჟორიძის განცხადებით ხელს უშლიდა მას.

"უპრეცედენტო მხარდაჭერა კი არ ჰქონდა ამ პროექტის მისამართით, არამედ, ხელისუფლება ჰქონდა უპრეცედენტო თავდასხმა. აბსოლუტურად ყველაფერი გააკეთეს იმისთვის, რომ ხელი შეეშალათ. პრემიერის დღევანდელი განცხადება მაგონებს იმ ექიმის პოზიციას, ჯერ პაციენტს სასიკვდილო დოზას რომ გაუკეთებს, მერე გამოდის და საზოგადოება ესაუბრება, თურმე რა მნიშვნელოვანი პაციენტი იყო ეს ადამიანი.

თუ ეს პროექტი მნიშვნელოვანი იყო, რატომ გაყარეს ინვესტორები?! რატომ დაიწყეს აბსურდული საქმის ძიება ამ პროექტის სულის ჩამდგმელების წინააღმდეგ?! ვგულისხმობ მამუკა ხაზარაძეს და ბადი ჯაფარიძეს. რატომ არ შეასრულეს საკუთარი ვალდებულება, მაგალითად იქ უნდა რკინიგზა მიეყვანათ, გზა გზა მიეყვანათ. არ შეასრულეს ეს ვალდებულება", — ამბობს კოჟორიძე.

პრემიერმინისტრმა, ირაკლი ღარიბაშვილმა, დღეს, 4 თებერვალს, მთავრობის სხდომის დასრულების შემდეგ განაცხადა, რომ უახლოეს მომავალში დაიწყება ახალი ინვესტორის შერჩევის პროცესი ანაკლიის პროექტისთვის. ღარიბაშვილს გამოეხმაურა პარლამენტის თავმჯდომარეც. ბიუროს სხდომაზე არჩილ თალაკვაძემ განაცხადა, რომ ხელისუფლებამ მაქსიმუმი გააკეთა ამ პროექტის განხორციელებისთვის.

ანაკლიის ღრმაწყლოვან პროექტზე მუშაობა ანაკლიის განვითარების კონსორციუმმა და სახელმწიფომ 2016 წელს დაიწყეს. პროექტის მიხედვით, სამუშაოების სრულად დასრულების შემდეგ, ის 3 000 ჰექტარზე მეტ ფართობზე იქნება გაშლილი, რომელსაც 32 ნავმისადგომი ექნება. ანაკლიის პორტის გამტარუნარიანობა, წელიწადში, 100 მლნ ტონა იქნება. პორტი ოკუპირებული ტერიტორიებიდან რამდენიმე ათეული კილომეტრითაა დაშორებული.

2020 წლის 9 იანვარს საქართველოს მთავრობამ ღრმაწყლოვანი პორტის მშენებლობასთან დაკავშირებით ანაკლიის კონსორციუმთან ხელშეკრულებისა შეწყვეტის შესახებ განაცხადა. ინფრასტრუქტურის მაშინდელი მინისტრი, მაია ცქიტიშვილი ამბობდა, რომ კონსორციუმმა ვერ შეძლო ხელშეკრულებით ნაკისრი ვალდებულებების შესრულება.

თიბისის საქმე და ანაკლიის პორტი

ანაკლიის პორტის განხორციელებასთან დაკავშირებით კითხვები თიბისი ბანკის საქმემ გააჩინა. თიბისი ჰოლდინგ საქართველო ანაკლიის განვითარების კონსორციუმის წევრია. მას შემდეგ, რაც პროკურატურამ ფულის შესაძლო გათეთრებასთან დაკავშირებით გამოძიება დაიწყო თიბისი ბანკის სამეთვალყურეო საბჭოს წევრებმა, ბადრი ჯაფარიძემ და მამუკა ხაზარაძემ ივარაუდეს, რომ ეს პროცესები ანაკლიის პორტის პროექტის ჩაშლისკენ იყო მიმართული. პროკურატურამ განმარტა, რომ თიბისი ბანკის 2008 წლის აქტივობები შეიცავდა ფულის გათეთრების ნიშნებს.

ამ საქმესთან დაკავშირებით 2019 წლის 13 თებერვალს, საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა თიბისი ბანკში მათი ხელმძღვანელი თანამდებობიდან გადაყენება მოითხოვა. თიბისი ბანკში ამბობდნენ, რომ აპირებენ სამართლებრივი საშუალებები გამოიყენონ ბანკისა და აქციონერების ინტერესების დასაცავად.

ეროვნული ბანკის მოთხოვნის შემდეგ კომპანიის საბაზრო კაპიტალიზაცია 7,29 პროცენტით შემცირდა, რეალურ თანხაში ეს მაჩვენებელი 55 მილიონზე მეტი გირვანქა სტერლინგია.

21 თებერვალს მამუკა ხაზარაძემ და ბადრი ჯაფარიძემ თანამდებობები დატოვეს. ეროვნული ბანკში განაცხადეს, რომ ხაზარაძის წასვლას მიესალმებიან. მათი თქმით, ეს დადებითად აისახება ბანკის გამჭვირვალობაზე.

მოგვიანებით, მაშინდელმა ეკონომიკის მინისტრმა, გიორგი ქობულიამ თქვა, რომ თიბისის დამფუძნებლების, მამუკა ხაზარაძისა და ბადრი ჯაფარიძის ირგვლივ შექმნილი ნეგატიური ფონი, კერძო ინვესტორებს "მინიმალური კაპიტალის" შეგროვებას ურთულებს "ანაკლიის პროექტის დასაძრავად".

შემდგომში უკვე მამუკა ხაზარაძემ და ბადრი ჯაფარიძემ ანაკლიის პორტის მმართველ საბჭოში თავმჯდომარისა და თავმჯდომარის მოადგილის პოსტები დატოვეს.

2019 წლის აგვისტოში ანაკლიის განვითარების კონსორციუმი ერთ-ერთმა მთავარმა ინვესტორმა, ამერიკულმა კონტი ჯგუფმა დატოვა. კონსორციუმის აღმასრულებელი დირექტორი, ლევან ახვლედიანი აცხადებდა, რომ კონტი ჯგუფის გასვლა პროექტს მნიშვნელოვნად არ დააზიანებს. მისივე თქმით, ბოლო პერიოდში კონტი ჯგუფს ისედაც ძალიან პასიური როლი ჰქონდა.